Oudheidkamer Texel

Bezoekers kunnen in de Oudheidkamer binnenkijken bij de Texelaars van vroeger. In dit historische woonhuis lijkt de tijd stil te hebben gestaan. Aan de hand van gebruiksvoorwerpen en menselijke verhalen komen verschillende onderdelen van het dorpse leven op Texel aan bod, daterend van de vroegmoderne tijd tot en met de Tweede Wereldoorlog. De persoonlijke geschiedenis van de eilanders wordt hier bewaard en doorgegeven. Herinneringen en de omgang met het verleden zeggen immers veel over onszelf en onze kijk op vroegere tijden.

Tijdelijke tentoonstellingen

Naast de vaste inrichting van de kamers in het huis, wordt op de bovenverdieping van de Oudheidkamer een tijdelijke tentoonstelling gepresenteerd. Hierin worden telkens nieuwe aspecten van het Texelse verleden uitgelicht. De huidige tijdelijke tentoonstelling gaat over spelen en speelgoed.

Missie

De Oudheidkamer heeft als doelstelling de persoonlijke geschiedenis van Texelaars te bewaren voor toekomstige generaties en zichtbaar te maken in het huis en de tentoonstellingen.

Collectie

Niet alleen het tentoonstellen en daarmee zichtbaar maken van de collectie, ook het bewaren van de collectie is een belangrijke taak van het museum. De collectie behelst namelijk veel meer dan het deel wat in het museum te zien is. Behoud en beheer van de collectie hoort tot de kerntaken van elk museum. En dan gaat het niet alleen over de fysieke collectie; de Oudheidkamer heeft zich ook ten doel gesteld de verhalen over vroeger te bewaren voor de toekomst. Om het zogenaamde immateriële erfgoed zeker te stellen, is het project ‘oral history’ opgezet. Oudere Texelaars vertellen verhalen over vroeger, uit eigen ervaring of overlevering. Deze verhalen worden op film vastgelegd.

Meer over de collectie

Vrijwilligers

De gastvrouwen en -heren van de Oudheidkamer zijn allemaal vrijwilligers. Ook het onderhoud van de kruidentuin en een deel van het collectiewerk wordt door vrijwilligers gedaan. De conservator van Museum Kaap Skil is, samen met de collectiemedewerkers van Stichting Texels Museum, verantwoordelijk voor het aannamebeleid, het behoud en beheer en de ontsluiting van de collectie.

Vacatures

Stichting Texels Museum

De Oudheidkamer maakt, samen met Museum Kaap Skil, de Vuurtoren en Ecomare, onderdeel uit van Stichting Texels Museum. Op de website van STM zijn de jaarverslagen en beleidsplannen te downloaden. De stichting heeft de ANBI-status en het CBF-keurmerk, twee garanties voor een zorgvuldige besteding van ontvangen bijdragen.

Meer weten?