14 juni 2024

Nieuwe bordjes in de kruidentuin

Nieuwsbericht

De kruidentuin van de Oudheidkamer biedt ruimte aan wel honderd verschillende soorten kruiden. Elke plant heeft een eigen toepassing. De meeste zijn eetbaar, vele hebben een geneeskrachtige werking. Vanaf nu kunnen bezoekers van het museum op een bordje bij elke plant lezen waarvoor het betreffende kruid kan worden gebruikt.

Een bloeiende stokroos in de kruidentuin van Oudheidkamer Texel

Laagdrempelig

Nieteke Roeper zorgt al jaren voor de tuin en heeft veel kennis van kruiden en hun toepassingen. In de Oudheidkamer was altijd al een boekwerk van haar hand beschikbaar, waarin bezoekers meer kunnen lezen over de verschillende planten in de tuin. De informatie op de bordjes is in feite een verkorte versie hiervan, waardoor het nog makkelijker is om iets over de kruiden te weten te komen. Wie zich verder wil verdiepen, kan alsnog het boekje pakken; dat blijft gewoon beschikbaar.

Twee vrijwilligers plaatsen nieuwe bordjes in de kruidentuin van de Oudheidkamer.

Dankzij vrijwilligers

Nieteke heeft de tuin van de Oudheidkamer jarenlang samen met Gerda Bloem verzorgd. Tegenwoordig werken Lydia Verwey en Annemieke Boelkens ook mee. Het werk van de tuinvrijwilligers levert elk jaar weer een prachtige tuin op, vol bloemen, kleuren en geuren. Bezoekers van de Oudheidkamer waarderen deze groene oase enorm, zeker in deze tijd van het jaar. Kom maar langs om het zelf te ervaren!

Een bloeiende stokroos in de kruidentuin van Oudheidkamer Texel

Meer weten?