19 september 2024

Mijn topstuk – de bokkenkar

Blog door tentoonstellingsmedewerker Ria Wagemaker

Omdat ik voor alle vier de musea van Stichting Texels Museum werk, had ik een wel heel ruime keuze voor deze rubriek! Ik heb de bokkenkar, die in de speelgoedtentoonstelling in de Oudheidkamer staat, gekozen als mijn topstuk. Ik heb de vormgeving van deze tentoonstelling gedaan en de bokkenkar heeft er een prominente plek in gekregen. Voordien is hij fantastisch opgeknapt door mijn collega Cees Aris Trap van de Technische Dienst.

Bokkenkar in de tentoonstelling spelen met het Verleden

Buiten spelen

In de tentoonstelling Spelen met het verleden zie je allerlei spelletjes en speelgoed van vroeger op Texel. Een groot deel van het spelen vond echter buiten plaats, met wat daar voorhanden was. Slootje springen, bomen klimmen, verstoppertje spelen, lammetjes verzorgen. De bokkenkar is daar een representant van. Er werd een geit of schaap voor de kar gebonden en de kinderen gingen dan ‘uit rijden’. Zouden deze dieren ook hebben gehoorzaamd aan aanwijzingen als rechts of links?

Opgeknapt

Er bestaan niet veel foto’s van spelende Texelse kinderen van een eeuw geleden. De foto’s die toen werden gemaakt waren bijna altijd portretten. Spontaan een ongedwongen kiekje maken kon ook helemaal niet met de apparatuur die er toen voor werd gebruikt. Toch is er een oude foto van een bokkenkar met kinderen erop en twee schapen ervoor. Ik vind dat een geweldige foto en ik wilde dan ook heel graag een echte bokkenkar in onze tentoonstelling.

Bruikleen

Via een van onze vrijwilligers zijn we in contact gekomen met iemand die nog zo’n oude bokkenkar had. Hij was alleen wel behoorlijk aangetast door de tijd. Wij kregen hem in bruikleen en mochten hem ook opknappen. Een taak waar Cees Aris zich met veel toewijding aan heeft gewijd. Hij heeft alle kapotte en vervallen onderdelen hersteld of vervangen en de ontbrekende dissel nieuw gemaakt. Om het beeld compleet te maken, staat er in de tentoonstelling een houten silhouet van een bok voor. De oude foto met de kinderen en de schapen voor een bokkenkar is er ook te zien.

Kom maar kijken

Spelen met het verleden is een erg leuke tentoonstelling geworden, waar we allemaal heel blij mee zijn. Van de vrijwilligers van de Oudheidkamer heb ik begrepen dat er ook druk gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid er zelf te spelen. Er zijn een groot ganzenbordspel, een blokkenpuzzel, en een poppenkast. Heel leuk dat het zo aanslaat! Kom jij er ook een kijkje nemen?

Meer weten?